Just Bliss

Bulleh Shah

Posted on: August 27, 2016


Laila-kita-sawal-mian-majnun-nu-teri-laila-te-rang-di-kali-aye

Laila by Baba Bullah Shah

Laila indicated Majnu that
His beloved Laila has black skin
Majnu the lover retorted her back;
‘Thou vision is inept to apprehend,
Paper of holy Quran is however white
Yet words written are, is with black ink
Stop thinking more about it Bullihiya
It matters not if beloved is white or black

 

Laila kitta sawal mian majnu nu
Teri Laila de rung te kali ai
Ditta jawab mina majnu nay
Teri ankh na wekhan wali hay
Quran pak de war chittay
Uttay likhi siyahi kali ai
Chad we bullhiya dil di chad we
Te ki kali ki gori ai

…………………………………………….

Bulleh Shah‘s real name was Abdullah Shah, was a Punjabi Muslim Sufi poet, a humanist and philosopher.
Bulleh Shah received his early schooling in Pandoke, and moved to Kasur for higher education.
Bulleh Shah’s family directly descended from the Prophet Muhammad (PBUH).
Bulleh Shah lived in the same period as the famous Sindhi Sufi poet, Shah Abdul Latif Bhatai
His lifespan also overlapped with the legendary Punjabi poet Waris Shah of Heer Ranjha fame, and the famous Sindhi Sufi poet Abdul Wahad known by his pen-name, Sachal Sarmast (“truth seeking leader of the intoxicated ones”).
Amongst Urdu poets, Bulleh Shah lived 400 miles away from Mir Taqi Mir (1723 – 1810) of Agra.
–Bulleh Shah’s popularity stretches uniformly across Hindus, Sikhs and Muslims, to the point that much of the written material about this philosopher is from Hindu and Sikh authors.
He was a keen supporter of poor and at all fronts he opposed oppression and exploitation of public by capitalistic class. Due to his anti-extremist and revolutionary behavior, he was given the ‘Fatwa’ of Kafir (Infidel) by religious authorities. Several times, he was bitten or beaten by the extremists but ‘he never bowed his neck’.
When he died he was thrown on the garbage outside the boundary of Kasur because he wasn’t allowed to be buried in the Kasur. But as the time passed, Baba ji’s grave got its place in his Kasur.

After the death of Baba Bulleh Shah, the Government and Muslim Ulmas used their force strongly to destroy the Kalam (poetry) and reputation of Baba ji.
In British India, for about 100 years his Kalam was not allowed to be published. It was after the ‘partition of 1947’ that Baba ji’s Kalam was published for the first time, when some Sikhs and Hindus disclosed some remnants of Baba ji’s Kalam. No doubt, a lot of his verses have been disappeared from the world but still we’ve his beautiful verses which are famous all over the world and people of all castes and religions love and admire this remarkable poet of history.
May his pious soul be elevated more to higher grade of jannat —- ameen

بلھے شاہ بلھے شاہ کا اصل نام عبداللہ شاہ تھا، یہ ایک پنجابی مسلم صوفی شاعر، ایک انسان دوست اور فلسفی تھے۔ بلھے شاہ نے ایک چھوٹے سے گاؤں پندوکی میں ابتدائی تعلیم حاصل کی، اور اعلی تعلیم کے لئے قصور میں منتقل ہو گئے- بلھے شاہ کے خاندان کا سلسلہ براہ راست رسول اللہ (ص) سے ملتا ہے- بلھے شاہاس دور میں رہے جو سندھ کے مشہور صوفی شاعر شاہ عبدالطیف Bhatai اور افسانوی پنجابی شاعر ہیر رانجھاکی شہرت پانے واکے وارث شاہ، اور سندھ کے مشہور صوفی شاعر عبد Wahad ان کے عہد کے نام سے جانا جاتا تھا، سچل سرمست جو ( “نشہ والوں میں حقیقت کی تلاش رہنے والے”) کے سے پہچانے جاتے تھے – بھلے شاہ آگرہ آگرہ سے تقریباً 400 میل دور رہتے تھے جہاں مشہور اردو شاعروں یعنی میر تقی میر (1810 1723) سے 400 کا دور تھا- بھلے شاہ کی مقبولیت کو ہندو اور سکھ مصنفین کی طرف سے زیدہ پزیرائی ہوئی اس لئیے کہ اس فلسفی کے بارے میں لکھا کلام کا زیادہ حصہ فلسفانہ نقطہ پر مبنی ہے جو ہندوؤں، سکھوں اور مسلمانوں بھر میں یکساں طور پر پھیلا. وہ غریب طبقے کے گہرے حامی تھے اور تمام محاذوں پر وہ سرمایہ دارانہ طبقے کی طرف سے جبر اور عوام کے استحصال کی مخالفت کرتے رہے۔ ان مخالف انتہا پسند اور انقلابی رویے کی وجہ سے، انہیں مذہبی حکام کی طرف سے کافر (کافر) کا “فتوی’ بھی دیا گیا تھا. کئی بار انتہا پسندوں کی طرف سے پیٹا لیکن ‘اس نے اپنی گردن جھکا کر ہار کبھی کبھی نہیں’ مانی. انُکے انتقال کے بعد انہیں نے قصور میں دفن کرنے کی اجازت نہیں دی گئی ہے اور انہیں قصور کی سرحد کے باہر ردی کی ٹوکری پر پھینک دیا گیا. لیکن وقت گزر رہا تھا، بابا جی کی قبر کو اس کے شہر قصور میں آخر اس کی جگہ مل ہی گئی. بابا بلھے شاہ کی موت کے بعد، حکومت اور مسلم علماء نے کلام (شاعری) اور بابا جی کی ساکھ کو تباہ کرنے کی کوشش کی اور سختی سے ان کی اطلاق پر طاقت کا استعمال کیا. برطانوی بھارت میں، تقریبا 100 سال تک ان کے کلام شائع کرنے کی اجازت نہیں تھی. یہ 1947 ء کی تقسیم کے بعد بابا جی کے کلام کو پہلی بار دوبارہ شائیع کیا گیا- کچھ سکھوں اور ہندوؤں نے بابا جی کے کلام کی کچھ باقیات اور انکشاف جو کہ پہلے شائع کے گئیے تھا انہیں یکجا کیا – کوئی شک نہیں، اس کی آیات میں سے بہت کچھ حصہ دنیا کی نظروں سے غائب ہو گیا ہے لیکن اب بھی وہ ساری دنیا میں مشہور ہیں – ان کا کلام آج بھی تمام ذاتوں اور مذاہب کے لوگوں میں بہت مقبول ہے۔ اللھ انُکیُمغفرت کرے اور جنت میںُانُکے درجات کو بلند کرے ۔ آمین

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,161 other followers

Archives

Archives

August 2016
M T W T F S S
« Jul   Sep »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Shine On Award

Dragon’s Loyalty Award

Candle Lighter Award

Versatile Blogger Award

Awesome Blog Content Award

Inner Peace Award

Inner Peace Award

Inner Peace Award

Flag Counter

Flag Counter

We cannot load blog data at this time.

Bliss

blessings for all

Friend

Upcoming Events

No upcoming events

%d bloggers like this: